Thesas Bokhylla

"Just one more page..."

Januaris spänningsroman: Status 12

Kategori: Böcker

 
Om boken:
 
Thomas ser hur två av kollegorna sliter upp mannen från marken. "Håll fast honom", väser Mårtensson. Sedan kommer det första slaget. Thomas kan inte tro sina ögon. När Thomas Hallgren börjar sin första dag på Norrmalms polisstation är han nervös. Han vill så gärna göra sin far stolt - mannen som var en otroligt uppskattad polis. Under utbildningen var Thomas kursettan, killen som gjorde alla rätt, men kommer det att räcka? Redan under de första dagarna inser han att det han fått lära sig under kontrollerade former inte går att tillämpa i verkligheten. Han känner alltmer sympati för de kollegor som rör sig i gråzonen, de får trots allt saker och ting gjorda. Så händer det som förändrar allt: Thomas grupp skickas till Zinkensdamm för att stoppa ett huliganbråk som urartat. I tumultet som följer blir flera poliser nedslagna och allt slutar med att Thomas närmaste chef misshandlar en av de misstänkta huliganerna. Vad de inte vet är att någon filmar dem. Dagen därpå visas filmen i flera nyhetsinslag på tv. En internutredning dras igång och Thomas undrar snart om han kommer att klara av sitt första år som polis. Och är det värt det? De tvivel han bär på blir ännu starkare när han får höra att pappan som han alltid sett upp till gjort flera våldsamma ingripanden som polis. Vill han verkligen bli som sin far?
(text från adlibris.se)
 
 
Jag är faktiskt positivt överraskad av den här boken.
Själv så lyssnade jag ju på den här boken och trodde fakriskt att det var nåt skämt först, eftersom det spelas "spänningsmusik" just när Rafael Edholm börjar läsa.
Tittade på min telefon flera gånger för jag trodde nåt spet eller nåt annat hoppat igång i bakgrunden.
 
Språket i boken hade jag med lite svårt för i början, kändes så stockholmsaktigt och stelt på något sätt. Men jag måste säga att ju längre jag lyssnade desto svårare att släppa boken.
 
Mycket var lite förutsägbart för min del och man kunde liksom gissa sig till vad som skulle kunna hända nästan hela tiden.
 
I helhet så tyckte jag att boken var helt okej att lyssna på och jag ser fram emot att få lyssna eller läsa fortsättningen. För tydligen kommer det att komma en fortsättning fick jag höra i en intervju som fanns efter boken slutat. 
 
Av mig får boken 3 av 5 och gillar man polisromaner och så så tycker jag nog att man ska läsa den här.
Det är ju inte den här kategorin som jag brukar läsa.
 
Vi får väl se vad nästa månadsbok blir :) Har ni tips på spänningsromaner så tar jag gärna emot :)
 
 

Kommentarer

  • Caroline - Bland böcker säger:

    Den här ska jag definitivt läsa, jag brukar gilla polisromaner =)

    2014-01-23 | 17:10:41
    Bloggadress: http://www.blandbocker.blogg.se
  • Carro säger:

    Den här är jag också lite sugen på, tror att jag kan gilla den eftersom mina förväntningar är så sjukt himla låga ;)

    2014-02-02 | 22:31:30
    Bloggadress: http://romeoandjuliet.blogg.se
  • Freja säger:

    Jag har bara tagit för givet att den här inte skulle vara bra, det var tydligen korkat av mig! Intressant, jag gillar beskrivningen av boken, moraliska dilemman!

    2014-02-05 | 21:10:07
    Bloggadress: http://frejareddevil.wordpress.com

Kommentera inlägget här: